24 Ağustos 2007 Cuma

İHLAS SÜRESİ(Muhammed GAZALİ)

Alemlerin Rabbi, tektir. İkincisi ve üçüncüsü, eşi ve çocuğu yoktur. Yüce zâtı­na isnad edilen sıfatlar, O'nun dışında sıfır olur. O'na yakıştırılan sözü abes kılar. "Allah: iki tanrı tanımayın. O ancak tek tanrıdır. Yalnız benden korkun, dedi." (Nahl: 51) (Allah) üçtür demeyin. Kendi yararınıza olarak buna son verin. "Çünkü Allah, yalnız bir tek tanrıdır. Hâşâ O, çocuk sahibi olmaktan yücedir (münez­zehtir)." (Nisa: 171)

Tevhid, İslâm'ın ruhu ve Kur'ân'ın özüdür. Allah'ın kendisine nispet ettiği sıfat­lan, O'nun dışındakileri, her şeyden âciz, kendine ve başkalarına zarar ve fayda ve­remeyen kul haline getirir. Nerede o? Niçin meydan okumayı kabul etmedi?

Biz burada tevhid üzerine bir başka yerde sunduğumuz aklî delilleri hatırlatmak­la yetiniyoruz. "Allah çocuk edinmemi§tir. O'nun ile beraber hiçbir tanrı yoktur. (On­dan başka tanrılar olsaydı) o takdirde her tanrı, kendi yaptığını (alıp) götürürdü ve onlardan biri diğerine üstün gelmeye çalışırdı. Allah onların koştukları vasıflardan uzaktır. O görünmeyeni ve görüneni bilir; onların ortak koştukları şeylerden yü-ce(münezzeh)dir." (Mü'minûn: 91- 92)

Bir başka yerde Allah şöyle buyuruyor: "Eğer yerde, gökte Allah'tan başka tan­rılar olsaydı, ikisi de (yer de, gök de) bozulup gitmişti. Arş'in sahibi Allah, onların nitelendirmelerinden yüce(münezzeh)dir. O yaptığından sorulmaz, ama onlar (yani o tanrılar veya kullar) sorulurlar." (Enbiyâ: 22 -23)

Teslis inancında olanlar, Allah'ı üç ilah olarak kabul ediyorlar. Bunlar gerçekte tek bir ilah değildir. Bu üç ilah, baba, oğul ve Rûhu'l-Kudüs'tür. Aralarında herhangi bir hilaf düşünülemez!

Çarmıha gerilme konusunda ne diyorlar?

Üç bir olunca çarmıha gerilen de hepsi olur. O zaman dünya uzun süredir Rabbini kaybetmiştir. Şayet çarmıha gerilen sadece oğul ise asla gerçekte ilâh olamaz!

İsteyen dilediğini omuzlanır. Biz hiç kimsenin imanına taş atmıyoruz. Fakat biz kitabımızın ve inancımızın hakkını gözetiyoruz. Biz her yönden töhmetle karşılaşmı­şız.

İhlâs Sûresi (Arapçası) tek bir satırdır:

"De ki: O Allah birdir. Allah sanıeddir (her şey varlığını ve bekasını O'na borç­ludur. Her şey O'na muhtaçtır. O İse hiçbir şeye muhtaç değildir. Her şeyin baş­vuracağı, yardım dileyeceği tek varlık O'dur). Kendisi doğurmamıştır ve (başka­sı tarafından) doğrulmamıştır. Hiçbir şey O'nun dengi olmamıştır." (İhlâs: 1-4)

Bu sûre, Kur'ân'ın üçte birine bedeldir. Çünkü bu sûre, bizdeki inancın aslını özetle­miştir.

Allah'ın hiçbir benzeri yoktur. Hiçbir kimse O'nun dengi olamaz. Oğul veya baba ol­ması muhaldir. O samed yani göklerde ve yerde olan her şeyin efendisidir. O'nun dışın­dakilerin neyi vardır?

Melekûtta hareket eden evrensel sistem, çok ilahhlığı taşıyamaz. Güneşi ilah, yeryü­zünü ilah, yahut hayvanı ilah, bitkiyi ilah veya Afrikalılar için bir ilah, Avrupalılar için bir ilah saçmalıktır. Kozmolojik sistem, tek olup onu tek irade korur ve tek güç biçimlendi­rir. Bağırsaklardaki hazım salgılarını kontrol eden en derin ufuklardaki gezegenlerin se­yirlerini de kontrol edendir. Tarla ve bahçelerde taneleri ve çekirdekleri yaralan, dünya­mızdaki sabahı ve görmediğimiz alanlarda doğulan ve batıları yaratandır!

Biz fikir üretip düşünce geliştirdikten sonra ancak bize şöyle demek düşer: Allah'tan başka ilah yoktur. O tekdir. Onun hiçbir ortağı yoktur. Mülk sadece O'nundur. Hamd yal­nızca O'nadır. O her şeye gücü yetendir."